Lázba hozott a hárommilliós felújítási támogatás? Mutatjuk, hogyan igényeld!
Olvasási idő: 6 perc
Lázba hozta a családosokat a 2021. januárjától 2022 végéig igényelhető, 3 millió forintos vissza nem térítendő otthonfelújítási támogatás. Ez természetes, hiszen ki ne tudna találni otthonában olyan munkálatokat, melyeknek „itt lenne már az ideje”? Túl régóta záródik rosszul a bejárati ajtó, évek óta hiányzik a klíma és már egy teljes körű festés sem ártana? Magáról a felújítási támogatásról itt írtam bővebben, viszont saját igénylésem benyújtása után úgy érzem, itt az ideje, hogy csokorba szedjem igénylési tapasztalataimat, hogy más is akár önállóan is bele merjen vágni az igénylésbe.
Mikor nyújtható be a felújítási támogatás igénylése?
Még mielőtt nagy hévvel nekilátnánk a papírmunkának, érdemes átolvasni a támogatás feltételrendszerét, amelyet a 518/2020. (XI. 25.) Korm. rendelet tartalmaz. Ez innen is elérhető.
Általánosságban elmondható, hogy a támogatás a munkálatok befejeztét követően, az utolsó munkálat számlájának kifizetését követően 60 napon belül igényelhető. A kérelmet a beérkezés időpontját követően 30 napon belül a beérkezés sorrendjében bírálja el a Magyar Államkincstár.
Ha minden feltételnek megfelelünk és az utolsó munkálat számláját is a kezünkben tartjuk, érdemes nulladik lépésként tanulmányozni a kitöltési útmutatót. Ez tartalmazza, hogy pontosan hogyan kell kitölteni az igénylőlapot és hogy milyen dokumentumokat szükséges összegyűjteni az igényléshez. Szerencsére a kitöltési útmutató az igénylőlap részét képezi: ennek a dokumentumnak a 2-4. oldalán található.
Ha ezt átolvastuk, utána érdemes elkezdeni tanulmányozni a kérelmet, amin az igénylést le kell adni. Az igénylő, együttes igénylés esetén a másik fél adatait és gyermekeitek személyes adatai kell majd kitölteni. A kérelem, egyéb mellékletek, a vállalkozási szerződés mintája és a számlaösszesítő Excel-táblázat az ezen a linken érhető el. A csatolandó dokumentációk listáját a kérelemhez tartozó (F) blokkban lehet megnézni.
Milyen formában lehet benyújtani a kérelmet?
- Elektronikus úton: ügyfélkapus bejelentkezést követően a SZÜF felületén
- Postai úton: a Magyar Államkincstár honlapjáról letöltött és kitöltött kérelemmel
- Személyesen: bármely kormányablakban a Magyar Államkincstár honlapjáról letöltött és kitöltött kérelemmel
Amennyiben az elektronikus úton, ügyfélkapun történik a benyújtás, az alábbiakat javaslom.
Ha elolvastuk a tájékoztatókat, az útmutatót, és kitöltöttük a kérelmet, érdemes lefénymásolni és PDF-formátumban elmenteni a következő dokumentumokat, ezeket ugyanis kötelező csatolmányként mellékelnünk kell az igényléshez:
- az igénylésben részt vevők személyazonosságok igazolására alkalmas igazolványok (személyi igazolvány vagy kártyaformátumú vezetői engedély vagy útlevél)
- az igénylésben részt vevők lakcímkártyája
- kitöltött kérelem és mellékletei
Az igényléshez a különféle munkálatok miatt adott esetben kapcsolódhatnak vállalkozási szerződések – viszont az anyagköltséget tartalmazó számlákhoz ilyenek nem feltétlenül tartoznak. Nézzük át alaposan, hogy ezek megfelelően lettek-e kitöltve, olvasható-e minden adat, vannak-e dátumok, tanúk, aláírások, egyeznek-e az összegek stb. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy az adott vállalkozó számláját elfogadja a Magyar Államkincsár, feltétlenül kérdezzük meg.
Továbbá számlákat is fel kell töltenünk a rendszerbe, így azokat is alaposan nézzük át. Figyelni kell arra, hogy a számla kiállítójának Magyarországon is bejegyzett vállalkozásnak kell lennie, a számlán pedig a cég adószámának mindenképpen szerepelnie kell. Emellett fontos, hogy az átutalással teljesített számláknál a Magyar Államkincstár teljesítés igazolást/banki átutalást igazoló dokumentumot vagy bankkivonatot fog kérni. Ezeket szintén csatolnunk kell a rendszerbe, így érdemes ezeket is lementenünk. Figyeljünk arra, hogy az utalást egyértelműen be tudja azonosítani a Magyar Államkincstár.
TIPP: Javaslom, hogy bármilyen bizonytalanság esetén kérjünk állásfoglalást a Magyar Államkincstártól.
Az alábbi email címen tudtok érdeklődni: otthonfelujitas@allamkincstar.gov.hu
Nézzük a rendszert, ahova fel kell tölteni az igényléséhez szükséges adatokat
Nulladik lépésként fontos, hogy rendelkezzünk ügyfélkapus azonosítóval. Ha esetleg még nincs ügyfélkapus elérhetőséged, regisztrálj, hiszen az elektronikus benyújtáskor ez elengedhetetlen lesz.
Az alábbi linken tudsz a legegyszerűbben bejelentkezni, ez lesz a SZÜF felülete:
Bal oldalon fent kattints a bejelentkezés menüre, mely után kérni fogja az ügyfélkapus azonosítódat.
Ezután ki kell választanod bal oldalt a „TULAJDON”-t, majd ez alatt az „INGATLAN” kulcsszót.
Ekkor jobb oldalt több lehetőség is kínálkozik, nekünk az otthonteremtési támogatás igénylése esetén a „Kérelem Gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatása iránt” lehetőséget kell kiválasztanunk.
Amennyiben minden adat, amit eddig írtam a rendelkezésedre áll, indítsuk el az ügyintézést, tehát kattintsunk „Ügyintézés indítás” gombra.
JÓ TANÁCS: mivel az Ügyfélkapu esetén 10 perc inaktivitás után a felhasználót kidobja a rendszer, így az addig kitöltött, feltöltött adatokat érdemes folyamatosan elmenteni. Így érdemes sűrűn használni a felső sorban látható „űrlap mentése” lehetőséget.
TIPP: Az űrlap kitöltésének támogatására, illetve a beküldés tényének ellenőrzésére itt található segédlet.
Az igénylés elindítása lépésről lépésre
Habár hitelközvetítő vagyok, szívügyem, hogy segítsem a támogatások igénylését és ezáltal is a legjobbat nyújthassam ügyfeleimnek. Célom, hogy saját tapasztalataim alapján megkönnyítsem az igényléseket, viszont fontos megjegyezni, hogy ez nem hivatalos államkincstári tájékoztató. Ezzel együtt remélem, hogy tudtam segíteni!
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!